Sunday, April 21, 2024

20.04.2024 "Konsiilium" Paide Teater

Autor: ChatGPT

 JAAN (sekretär, kes soovib saada politseiülemaks):

Kas tead, Freya, kui kaugele üks unistus võib viia,
kui üksnes julgeks astuda, kus varjud maad ei riiva?
Ma sekretär, kuid südames on unistus, mis hõõgub -
saada politseiülemaks, kus õiglus vaid ei lõõgub.

FREYA (hambaarst):
Oh Jaan, sinu julgus, see suure unistuse teel,
on nagu tormihoiatus, mis vaikselt hiilib meel.
Ent hambad – neist kõneled sa vähe, kuigi peaks,
mu töö neist vabaks teeb, kui tervist hoian teeks.

JAAN:
(Äkitselt kostab kaugelt meeleheitlik laul)
Mis hääled need, mis kajavad nii kalgilt vastu sein?
Kas võimalik, et keegi teine samuti siin pein?

FREYA:
(Samal ajal tajub midagi oma lõhnatajuga)
Mis lõhn see on? Nii terav, kibe, tuska täis on õhk...
Kas tõesti Jaan, on pettus see, mis sinust jääb mul põhk?


                                       Fotod Paide teater

Ma ei tahakski rohkem kommenteerida tegelikult, tekst räägib enda eest. Aga paar sõna siiski. Ma pole ammu nii palju naerda saanud, tuleb välja, et ChatGPT genereeritud absurditekstid koos näitlejate väga nauditava mänguga on huumor minu maitsele. Lavastaja Helen Rekkor, sa oled geenius! 

Maailmas ainulaadne teatriformaat, kus näidendi teksti sünnitab publiku sisendi põhjal reaalajas tehisaju. Publik määrab, mis on etenduse žanr ja toimumispaik (need vahetuvad lavastuse jooksul korduvalt), mis on karakterite nimed, ambitsioonid elus ning nende väiksed omapärad. Näitlejad näevad teksti esmakordselt mitmesse eri kohta paigutatud tabloolt ning lavastus sünnib iga Konsiiliumi etenduse korral kohapeal. Minuga olid kaasas 16- ja 10aastased pojad, kes nautisid etendust samuti väga. 

Meie etenduses seiklesid sekretär Jaan (Kristian Põldma), hambaarst Freya (Maarja Tammemägi), arst Sofia (Mariann Tammaru), keemiaõpetajast drag-queen Hainrich (Silva Pijon) ja laulja Rudolf (Ott Kartau). Vahepeal tekitas AI üllatuseks tegelasi juurde, näiteks ilmus ühtäkki Vanapagan ning hiljem bandiidid. Meie kangelasi juhiti ChatGPT kindla käega aina edasi, püüdlema oma unistuste poole, otsima seda, mis elus on tegelikult oluline: nimelt on tehisaju jõudnud ilmselgelt arusaamale, et inimkond ajab küll pealtnäha taga materiaalset mammonat, kuid tegelikult ihaldab hoopis hingetarkust. 

Annan sõna ChatGPT-le:

Hainrich (vestern, Hainrich on kummituskauboidega täidetud saloonis):

See on hetk, mis nõuab rohkem kui lihtsalt kiiret päästikusõrme. See on hetk, kus tõeline julgus pannakse proovile.

(võtab sügava hingetõmbe ja vaatab otse kujule)
Ma ei tulnud siia võitlema nagu teie, vaid mõistma. Mõistma, mis teeb meist legendid. Kas see on see, mida me võidame, või see, kuidas me võitleme?

(tõstab revolveri ja suunab selle suurele kuldsele kirstule, mis asetseb saluuni lõpus)
Siin on minu vastane. Mitte ükski teist, vaid see kirst, mis sümboliseerib kõike, mida ma olen ihaldanud... ja kardanud.

(silmitseb kirstu, hingeldades raskelt, ning langetab relva)
Aga ma ei lase pliil ja pulbril oma saatust otsustada. Tõeline kuld, mida ma otsin, ei peitu selles kirstus.

(astub kirstu juurde, avab selle aeglaselt)
See on siin. (näitab südamele) Minu julgus seista silmitsi iseendaga, ilma relvadeta, ilma hirmuta. See on minu varandus, minu pärand.

(vaatab üle õla kogunemisele, naeratab ja tõmbab mütsi sügavamale pähe)
Aitäh, partnerid. Teie kummitused võivad nüüd puhata. Ma võtan siit kaasa rohkem kui kuld — ma võtan kaasa tarkuse.

Mis pani teksti puhul imestama ja ka ootamatusest naerma on see, et kohati oli tekst tõsiselt vaimukas ja tundeline, täis imelisi metafoore ja väljendeid.  Lugu ju pealtnäha ka oli, eneseotsingud, tõelise tarkuse leidmine, bandiitvampiirid ja muu, mis kohustuslik ühes õiges näidendis. Teisalt kõlas aga see nagu tühi sõnakõmin, ChatGPT mängis inimeseks olemist, sõnad olid, aga sidusust, tundeid ja tuuma mitte.

Näitlejatöödest- Silva Pijon!!! Leidlik, kiire, vaimukas ja üllatuslikult ka kõige tapahimulisem oma kaaslastest... Veel tooksin esile Maarja Tammemägi mentor Freya ja Ott Kartau Vanapagana. Kummardus! Tegelikult kogu näitlejateansambel oli tasemel ja andis endast viimast. Väikesed apsud, mis tekkisid, ning AI keelevead andsid vürtsi ainult juurde, selles lavastuses polnud valesamme. Koos komistati, kuid rapsiti taas puhtaks ja mindi julgelt tundmatule vastu. ChatGPT stsenaariumid vaheldusid näitlejate improvisatsioonistseenidega, nii et näidend sündis kahe koostööst.

Soovitan väga, minge kogema seda ainukordset teatriüllatust, saate naerust valusad kõhulihased ja natuke mõtlemisainet ka inimese-tehisaru suhtest. Ma lähen kindlasti uuele ringile.

10/10

Laval Ott Kartau // Mariann Tammaru // Kristian Põldma // Silva Pijon // Maarja Tammemägi
Lavastaja Helen Rekkor
Dramaturgia Mart-Matteus Kampus // Helen Rekkor // Chat GPT 4.0 (AI)
Videokunst ja lavakujundus Blockade Labs Skybox (AI)
Helimaastikud Kenn-Eerik Kannike // AI
Produtsent Triin Kordemets
Kostüümikunstnik Birgit Pikkor
Arendaja Ilja Samoilov
Valgustehnik Janek Lehtpuu
Videotehnik Kairit Kolk
Visuaal Adobe Firefly (AI)
Tehnilised lahendused Chat GPT 4.0 // TartuNLP Neurokõne // Loudly // Blockade Labs Skybox

No comments:

Post a Comment

Olen ennast teatripiletite soetamisega pankrotti ajanud. Makaron on ka toit. Teatriblogi.

20.04.2024 "Konsiilium" Paide Teater

Autor: ChatGPT   JAAN (sekretär, kes soovib saada politseiülemaks): Kas tead, Freya, kui kaugele üks unistus võib viia, kui üksnes julgeks a...